Referat fra CS4 kurs 13 Feb 2010

Lørdag 13 Februar var vi 6 KKK’ere pluss instruktøren Frode Slettum i klubblokalet, og det var Photoshop CS4 som var tema for dagen. Noen måneder tidligere hadde vi hatt et begynnerkurs for Photoshop CS4, og dette kurset skulle være for litt  viderekommende. Alle «elevene» hadde med egen maskin med Photoshop, og snart var vi igang. Først gikk Frode nøye gjennom Levels og Curves, som er to funksjoner  man bør beherske. Frode kunne hver krik og krok i Photoshop, og svarte villig på ethvert spørsmål.

CS4 Kurs CS4 Kurs
Instruktør Frode Slettum i aksjon Heidi etter å ha justert Curves…

Her er litt andre ting som var i fokus i dette kurset:

– Levels og Curves

– Camera Raw

– Sharpening

–  Utkrifter, bilde-størrelser

– Sette sammen bilder

– Pen Tool

– Softing

++

Kurset var veldig bra, og etter 7 timer var det mange hoder som var proppfulle  av ny kunnskap. Vi fikk også endel pdf-oppskrifter av Frode som ble fordelt til kurs-deltakerne. Veldig kjekt å ha når man senere sitter og prøver å huske fra kurset…

Så da er det bare å  sette den nyervervede kunnskapen ut i praksis!

CS4 Kurs CS4 Kurs
Berit, Monica og Erlend i hardt arbeid! Ikke alle bildører lot seg åpne etter kurset..

Alle bilder tatt av Odd Eirik 😎


Referat medlemsmøte 16. feb 2010: Povl Østergård

Medlemsmøtet var et kombinert årsmøte og medlemsmøte. Vi antar at OL må ta skylden for at fremmøtet var noe labert. 🙂 . Totalt 10 stykker hadde funnet veien til våre lokaler denne kvelden.

Årsmøte

Dette ble åpnet av styreleder som presenterte sakslisten og ellers tok en gjennomgang av året 2009. Ved utgangen av året var vi 59 betalende medlemmer. Aktivitetsnivået er høyt og det ble avholdt 40 samlinger i 2009. Klubben arrangerte og avviklet to større kurs. dSLR for nybegynnere som gikk over 2 kvelder og Photoshop kurs med innleid instruktør som gikk over 4 kvelder. Resultatregnskap og budsjett for 2010 ble gjennomgått av kasserer. Det kan kort nevnes at økonomien er under kontroll. Klubben har ikke noen annen form for inntekter enn diverse tilskudd og medlemskontingent. Derfor er vi avhengig av at medlemsmassen bevares og at vi på den måten får inn nok penger i kassen.

Lenke til årsrapporten kommer her!!

Valg av nye styremedlemmer

To av styrets medlemmer var på valg. Dette var styreleder og kasserer som begge tok gjenvalg. Dette ble da enstemmig godkjent av de fremmøtte. Det betyr at Sven-Erik fortsetter som styreleder og Odd Eirik som kasserer de neste 2 årene.

Forslag til endring av 10 på topp regler

Det har tidligere vært noen forespørsler angående det å kunne levere bilder til 10 på topp uten å møte opp. De gjeldene regler sier at man må møte opp for å kunne delta i konkurransen. I denne sammenheng ble det reist forslag om man kunne lempe på denne regelen. Dette ble tatt opp som en egen sak og avstemning holdt. Resultatet var 100% for at de eksiterende regler fortsatt skal gjelde. Det betyr at for å levere bilder kreves det personlig oppmøte.

Medlemsmøte

Vi hadde på forhånd annonsert at vi skulle få tak i en sportsfotograf til å vise litt bilder og prate litt om sportsfotografering. Men lyktes ikke å få tak i noen som kunne stille. Mulig det også kan ha en sammenheng med OL.

Skolebarn som har utelandsk besøk for første gangMen Povl var så sporty å stille opp med bildeshow fra Sør Afrika. Nærmere bestemt fra en nylig tur til Matswani Safari Lodge. På turen hadde han fått med seg mange steder og utflukter som Jacarandabyen Pretoria, Voortrekker  monumentet, fotosafari i Matswani, Wildlife tur til Shingwedzi Cheetah Project, Matswani trekkingtur, fotosafari & Christina’s Wallow, fotosafari med champagne brunch. Champagne brunch er sikkert morsomt når man har fått litt champagne innabords. 🙂 Han var også innom Pilanesberg Nationlapark. Fikk oppleve solnedgang over Sunset Rock og en snartur innom Johannesburg der de besøkte Apartheid Museum. Ikke minst fikk han sett en rekke spennende dyr og arter. For å nvne noen så var det Kudu, Impala, Giraffer, Flodhest, Bøffler, Gemsbok, Løver, Geopard, Sør Afrikansk Puffadder som er litt av en skumling.

Puff AdderSlangen er en del av hoggormfamilien og står for nærmere 60% av alle slange bitt i Afrika. Lynkjapp  er den også som greier å hogge til en ballong 2 ganger før den sprekker. Ikke minst svært giftig.

Da kan dere jo forstå at Povl + kamera + mange flotte natur og dyre opplevelser =  mange bilder og sånt blir det bildeshow av. Povl er svært produktiv og lager alltid bildeshow når han har vært ute å reist. Ingen unntak denne gangen heller. Han ga uttrykk for at det ikke var helt enkelt å plukke bare et 100 talls bilder fra de godt over 2000 han hadde tatt. 2000 er jo ikke en avskrekkende mengde, men vi kjenner alle hvilke kvaler man må gjennom når utvelgelsen skal skje. 🙂  Det kan jo nevnes at dette bildeshowet ble laget med bakgrunn i at det skulle kunne benyttes  som reklame for turen av turoperatøren.

Povl innledet med at han ønsket tilbakemeldinger på ting han kunne gjøre annerledes for å forbedre showet. Det var jo en interessant vri, for da ble man jo litt mer fokusert på eventuelle  justeringer.

Kari og Povl med GepardBildeshow ble det, og det første som slo meg var profesjonaliteten i måten dette innledes på. Afrika kart med bilder  og tekst som kommer sigende inn i og plasserer seg fint i bildet. Synd det er så dyrt å legge til musikk på slike bildeshow visninger. Men Tono avgifts jegerne lurer jo i hver en krok, så musikk må man holde selv. Heldigvis fikk vi leid inn et lite en manns orkester som spilte noen musikkstykker fra 150 år gamle avdøde komponister samt noe egenkomponert. Så vi slapp billig unna denne kvelden.

Bildeshowet var godt laget uten bruk av for mange effekter. Bildematerialet var variert og rettet mot et bestemt formål som nevnt. Det var også flettet inn video i showet. Povl fikk også som han ønsket en del tilbakemeldinger på ting han kunne prøve å gjøre litt annerledes.  Et av forslagene var å bruke mer video for å bryte litt opp i det statiske. Interessant tanke.

Etter å ha sett bildene og lest om mer om Sør Afrika på nettet, så er det ikke noen tvil om at en tur dit frister. Man får jo oppleve svært mye på den tiden man er der.

Her er en lenke med smakebiter fra bildeshowet.

Tillegg til printer workshop 2. februar 2010

Litt om problemstillingen man ofte støter på

De fleste av dagens fotoprinterne skriver ut flotte utskrifter som er fullt på høyde med de som kommer fra fotolab. Både i finish og lagringstid. Prismessig så skal det godt gjøres om man totalt sett kan konkurrere med de proffe laboratoriene.  Til det er både fotopapir og blekk for hobbybrukeren svært dyrt.  Men du verden så moro det er å ha utskriften i hånda akkurat der og da når man trenger den. I tillegg så ha man jo full kontroll på fargene også, eller har man det da?

 

Tenker de fleste som har skrevet ut selv har opplevd at det som kommer ut fra egen skriver slettes ikke er det samme som man ser på skjermen. Er man da litt kritisk slik som enkelte er, så er det å  prøve en gang til, så en gang til, osv. Snart er pakken med det dyre fotopapiret og en god porsjon veeeldig dyrt blekk brukt opp og man er sånn passe fornøyd. J Men slik trenger det ikke å være. Det beste ville jo være om den første utskriften var slik man hadde tenkt og man slapp med det. Da kan det være en ide å kalibrere skriveren for å få utnyttet potensialet i skriveren til det fulle.

 

Kort innledning til kalibrering

Det er mange måter å skrive ut på. Man kan la PhotoShop styre fargene eller la skriveren gjøre dette. Ønsker man å ha full kontroll på hva som kommer ut så må man utføre en kalibrering av utskriften. Det vil alltid være små forkjeller fra skriver til skriver,  selv på samme modell. Det betyr at fargekorrigerings profilene (ICC/ICM) som følger med kan gi forskjellig resultat fra skriver til skriver. Søker du på nettet så finner du gjerne ferdig profiler for forskjellig foto papir og kanskje fra andre som har laget profiler og lagt ut på nettet. Men vær oppmerksom på at disse er svært generell og ikke alltid riktig for din skriver. Selv profiler for samme merke og modell kan fungere helt forskjellig på din skriver enn det den gjorde på den skriveren som ble brukt da profilen(e) ble opprettet.

 

Kalibrering kan gjøres på to måter. Enten ved visuelt å sjekke utskriften, justere i bildet, prøve ny utskrift, justere, osv til det sitter. Alle justeringene kan man lagre som actions i Photoshop slik at man senere bare kjører en slik action og vips så sitter det. Dette er en tidkrevende og særdeles dyr prosess. Med moderne kalibreringsutstyr så bruker man et spesielt instrument – colorimeter for å lese av fargene fra en utskrift med et primær utvalg av  fargenyansene. Avlesningen lagres underveis og en fargekorrigerings profil (ICC/ICM) bygges automatisk med bakgrunn i avlesningene som er foretatt. Ved senere utskrift kan man benytte denne for å få utskriften slik man ønsker. Man har med andre ord full kontroll med det som videre kommer ut av skriveren. Kalibreringsprosessen må utføres for alle de papirtypene du normalt benytter. Men om alt er utført helt korrekt så skal du ikke se stor forskjell på fargene når du senere skriver ut samme motiv på de forskjellige papirtypene.

 

Fargerom for utskrift

Dette er et stort tema og vi kan ikke gå gjennom alt dette. Så jeg anbefaler at dere kikker litt på http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/color-management1.htm, http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/color-spaces.htm og http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/color-space-conversion.htm

I hovedsak er det seksjonene Summary og Recomandations som inneholder den viktigste informasjonen her.

 

Men en rask konklusjon er å jobbe i RGB når du bruker 16 bit fargedybde og sRGB når 8 bit fargedybde benyttes. Forskjellen mellom RGB og sRGB fargerommmet er såpass liten så det vil neppe ha stor betydning for utskriften.

 

Metode for konvertering ved utskrift (svært kort!)

Vanligvis er perceptual og relative colorimetric best for foto. Dette fordi de prøver å bevare den same visuelle opplevelsen som originalen.

Nårtid man skal bruke den ene eller den andre avgjøres av bildets innhold og hva det er tenkt brukt til. Bilder med intense farger som en solnedgang vill nok gi et best resultat ved bruk av perceptual. Dette kan gå på bekostning av at andre mer moderate farger blir noe ullen.

Portrettbilder og lignende som gjerne ligger innenfor det en fotoskriver (ingen farger er plassert inne i ”gamut mismatch region”) kan klare, kan gjøre seg best med bruk av relative colorimetric. Perceptual er nok det sikreste hvis man er usikker eller kjører utskrift som en bacth der mange bilder skal håndteres samtidig

 

Primærfargene additive RGB og subtraktive CMY (K)

Additive farger som RGB dannes ved at man legger sammen fargene Rød + Grønn + Blå. Enkelt sagt betyr det at tappene i øynene våre registrer primærfargene Rød, Grønn og Blå. Tappene kan registrere mange nyanser og blander disse sammen. Blander man Rødt og Grønt så får man Gul. Vi kan derfor ikke skille Grønn addert med Rød som blir Gult fra rent Gult lys. I begge tilfeller aktiveres både de grønne og røde tappene i øynene våre.

De subtraktive fargene oppstår i det andre primærsettet som er Cyan, Magenta og Yellow (gult). Det skjer ved å trekke farger fra det hvite lyset. Maling og fotoblekk baserer seg på subtraktive farger. En utskrift/malt gjenstand mottar hvitt lys inneholdende lys av  forskjellig bølgelengde. Utskriften/gjenstanden opptar de fargene som ikke skal gjengis og reflekterer de som skal gi utskriften/gjenstanden farge. Blander man Cyan og Gult med hvitt så blir det Grønt. Dette fordi Cyan og Gult absorberer det Røde og Blå lyset. Igjen er det bare Grønt.

Her kan du lese mer om RGB ws CMYK http://www.harrywaldman.com/June%2014%2004%20Pbol.html, http://en.wikipedia.org/wiki/CMYK_color_model, http://en.wikipedia.org/wiki/Color_space,

 

Litt om skriveren som benyttes og generelt om hva jeg ikke har tenkt å gå nærmere inn på

Skriveren som vil bli brukt under demo er en HP Photosmart Pro B9180. Jeg har ikke planlagt å si noe om valg av skriver der Canon/Epson/HP m.fl. blir satt opp mot hverandre. Alle har høy kvalitet og god holdbarhet på utskriftene. Derfor er det gjerne små forskjeller å finne i det øvre sjiktet vedrørende foto skriverne.  Canon Pro 9000 og Epson R2400 er skrivere som stiller i samme klasse der Canon Pro 9000 er enestående på Glossy papir med sine utrolig blanke utskrifter og Epson R2400 overgår det meste når det gjelder S/H utskrifter. Spesielt med en rekke flere graderinger i de mørkeste deler av gråskalaen.  Selv de tidligere litt utskjelte multifunksjonsskriverne lager enestående fotoutskrifter. De store forskjellene går mer på utskriftstørrelse og støtte for forskjellige media typer som kunstpapir, lerret, stoff, tykkelsen på papir, osv.